dkalo's blog

Οι ζητιάνοι του like..

with 8 comments

Facebook Like beggars

Καλώς ή κακώς, έχω κάνει like σε μία πληθώρα εταιριών και brands στο facebook fanpage τους, είτε για να “επιβραβεύσω” την καλή δουλειά που θεωρώ ότι κάνουν στο core business τους είτε γιατί πιστεύω ότι πρόκειται για ένα ενδιαφέρον fanpage που, ίσως, κάποια στιγμή να μου προσφέρει added value.

Οι εταιρίες αυτές προέρχονται τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό. Δυστυχώς για την δική μας αγορά, η πλειοψηφία των Ελληνικών σελίδων είναι -επιεικώς- μέτριες. Γεμάτες από κακοφτιαγμένα και outdated custom tabs, αναπάντητες απορίες χρηστών και τραγούδια. Α ναι, και διαγωνισμούς. Πριν καλά καλά τελειώσει ο ένας, ξεκινάει αμέσως ο επόμενος.

Φυσικά, δεν υπάρχει κανένας προγραμματισμός για όλα αυτά, κανένας σχεδιασμός, απλά λειτουργούν στην λογική του “Τι θα μου φέρει τους περισσότερους χρήστες με τον πιο φθηνό τρόπο”. Διαγωνισμοί και τραγούδια είναι η σωστή απάντηση. Το πρόβλημα όμως υπάρχει στην ερώτηση και όχι στην απάντηση.

Γιατί οι εταιρίες κυριολεκτικά ζητιανεύουν για ένα like? Τόσο σημαντικό είναι γι αυτές να έχουν μία τεράστια fan base που είναι εκεί απλά για το free δωράκι που θα δώσει η εταιρία και για τίποτα άλλο? Ή μήπως βρισκόμαστε στην εποχή που “το μέγεθος μετράει” και μας αρέσει να κοροϊδεύουμε τους άλλους που έχουν λιγότερους fans? Αν αύριο ένα φυσικό κατάστημα έλεγε “εε, μοιράζω τσάμπα iPad αρκεί να μπείτε στο κατάστημα μου” και μας παρουσίαζε τα τεράστια νούμερα επισκεψιμότητας ως επιτυχημένη εμπορική πολιτική τι θα σκεφτόσασταν? Ότι κατάφερε να αυξήσει το πελατολόγιο του ή ότι απλά κοροϊδεύει τον κόσμο?

Και το ίδιο γίνεται και με τα τραγούδια. Αφού πλέον ο κόσμος έχει μπει μέσα στην σελίδα και έχει κάνει το πολυπόθητο αρχικό like, συνεχίζουμε να τον βομβαρδίζουμε με άσχετες πληροφορίες για λόγους.. branding και engagement. Σε καθημερινή βάση, γιατί αν μία μέρα δεν μαζέψουμε 10-20-50-100 likes, θα γκρεμιστεί το σύμπαν. Βέβαια, απορώ αν το engagement είναι με το brand ή με τον τραγουδιστή. Δεν έχει σημασία όμως, όλοι υποθέτουν ότι το like το “κέρδισε” το brand και ζουν χαρούμενοι στο δικό τους ροζ συννεφάκι.

Δεν είμαι ούτε κατά των διαγωνισμών, ούτε κατά των τραγουδιών στο facebook. Κάποιες φορές όντως χρειάζονται και οι διαγωνισμοί και τα τραγούδια. Πρέπει όμως να υπάρχει μία ισορροπία. Η σελίδα στο facebook είναι μέρος της εικόνας της εταιρίας και πρέπει να συνάδει με το γενικότερο profile της εταιρίας στα media.

Αδυνατώ να πιστέψω ότι υπάρχουν σοβαρές Ελληνικές εταιρίες που η εικόνα τους ταυτίζεται με το “πάρτε τζάμπα το Χ και ακούστε το τελευταίο σουξεδάκι της Britney”.

[photo via]

Written by dkalo

April 19, 2011 at 18:08

Posted in Howto, Social Media

Tagged with ,

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Προτάσεις αντ’ αυτών;
    Εννοώ, είθισται στους “ζητιάνους” να λέμε “πιάσε μια δουλειά ρε μάστορα”. Στις εταιρείες τί προτείνουμε; Πώς να το κάνουν ώστε να μην είναι “ζητιάνοι” ή έστω να δείχνουν ως… παραγωγές bollywood;

    Freddos

    April 19, 2011 at 18:31

    • Αρχικά, πρέπει να καταλάβουν ότι η διαχείριση των profiles μίας εταιρίας στα social networks είναι κάτι το ξεχωριστό και αξίζει ιδιαίτερης προσοχής. Εν συνεχεία, πρέπει να επενδύσουν χρόνο και χρήμα σε ανθρώπους που μπορούν να καταλάβουν αυτά τα νέα μέσα και τον τρόπο που λειτουργούν.

      Με βάση τα δικά μου προσωπικά κριτήρια, θα ήθελα μία εταιρία στο facebook να απαντάει ολοκληρωμένα σε απορίες χρηστών, να ενημερώνει τους fans για τα τελευταία νέα της αγοράς και για δικά της νέα προϊόντα, να κάνει διαγωνισμούς (με μέτρο) και να προσφέρει added value στους fans είτε μέσω κάποιων videos ή κάποιου application.

      Και το κυριότερο, η ομάδα που θα αναλάβει την χρήση των social media profiles μίας εταιρίας, πρέπει να ενημερώνεται, να πηγαίνει σε σχετικά σεμινάρια, να διαβάζει σχετικά blogs και βιβλία και, γενικότερα, να είναι proactive.🙂

      dkalo

      April 19, 2011 at 18:42

      • Επίτρεψε μου να κάνω τον (σκληρό) δικηγόρο του διαβόλου, χάρη της κουβέντας και όχι χάρη “troll-ιάς”.

        Σχολιάζω με κεφαλαία για να ξεχωρίζει (και όχι γιατί φωνάζω).

        Αρχικά, πρέπει να καταλάβουν ότι η διαχείριση των profiles μίας εταιρίας στα social networks είναι κάτι το ξεχωριστό και αξίζει ιδιαίτερης προσοχής.

        ΤΟ ΞΕΡΟΥΝ, ΤΟ ΞΕΡΟΥΜΕ. ΚΑΜΙΑ ΑΞΙΑ Σ’ ΑΥΤΟ. ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ.

        Εν συνεχεία, πρέπει να επενδύσουν χρόνο και χρήμα σε ανθρώπους που μπορούν να καταλάβουν αυτά τα νέα μέσα και τον τρόπο που λειτουργούν.

        ΕΠΕΝΔΥΣΗ = ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΗ = ΕΓΩ ΩΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΕΝ ΚΑΝΩ ΑΥΤΟ, ΑΛΛΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΟΪΟΝ ΜΟΥ, ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΧΑΝΩ ΤΟ FOCUS ΜΟΥ. ΑΛΛΩΣΤΕ ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ ΕΠΕΝΔΥΣΩ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑ, ΘΑ ΛΑΒΩ ΑΥΤΟ, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟ Η ΣΥΜΒΟΥΛΗ.

        Με βάση τα δικά μου προσωπικά κριτήρια, θα ήθελα μία εταιρία στο facebook να απαντάει ολοκληρωμένα σε απορίες χρηστών,

        ΔΗΛΑΔΗ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΠΟΣΕΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΑ ΟΙ ΑΠΟΡΙΕΣ; Ή ΣΑΜΠΟΥΑΝ.

        να ενημερώνει τους fans για τα τελευταία νέα της αγοράς

        ΑΔΙΑΦΟΡΟ = SPAM

        και για δικά της νέα προϊόντα,

        ΣΥΝΗΘΩΣ ΑΔΙΑΦΟΡΟ = SPAM
        ΕΚΤΟΣ ΑΝ ΕΙΝΑΙ Η ΣΟΚΟΛΑΤΑ🙂

        να κάνει διαγωνισμούς (με μέτρο)

        ΤΟ ΚΑΝΟΥΜΕ ΗΔΗ ΑΥΤΟ – ΜΑΣ ΚΟΣΤΙΖΕΙ ΧΡΗΜΑΤΑ

        και να προσφέρει added value στους fans είτε μέσω κάποιων videos

        ΤΙ ΑDDED VALUE ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΕΝΑ ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΪΌΝ ΜΟΥ;

        ή κάποιου application.

        ΈΞΤΡΑ ΧΡΉΜΑΤΑ – ΑΜΦΊΒΟΛΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ – ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΗ ΑΞΙΑ.

        Και το κυριότερο, η ομάδα που θα αναλάβει την χρήση των social media profiles μίας εταιρίας, πρέπει να ενημερώνεται, να πηγαίνει σε σχετικά σεμινάρια, να διαβάζει σχετικά blogs και βιβλία και, γενικότερα, να είναι proactive

        ΤΟ ΟΤΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΤΑΙ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ ΚΑΙ -ΚΥΡΙΩΣ- ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΟ ΕΦΑΡΜΟΣΕΙ. ΤΟ “PROACTIVE” ΕΙΝΑΙ Η ΠΙΟ ΣΩΣΤΗ ΚΟΥΒΕΝΤΑ.

        Αναμένω περισσότερες και πιο συγκεκριμένες προτάσεις🙂

        (Με 100% δημιουργική και φιλική διάθεση – feel free to ignore me αν είσαι απασχολημένος)

        Φρ

        Freddos

        April 20, 2011 at 11:22

        • Ωραίο και εποικοδομητικό το σχόλιο σου! Κάθε παράγραφος μου, αναφέρεται στο αντίστοιχο σχόλιο σου με κεφαλαία!🙂

          Αμφιβάλλω ότι οι περισσότερες εταιρίες γνωρίζουν ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή η παρουσία τους στα social media. Νομίζουν ακόμα ότι βρισκόμαστε στην εποχή των 10 δημοσιογράφων που χειραγωγούσαν την κοινή γνώμη. Δεν μπορούν να καταλάβουν ότι η φωνή του καθενός μας έχει πολύ μεγαλύτερη δύναμη σήμερα απ’ ότι είχε πριν 10 χρόνια.

          Η συμβουλή όντως δεν είναι ριζοσπαστική περί επένδυσης σε ανθρώπους αλλά, δυστυχώς, δεν γίνεται από κανέναν. Επειδή η πλειοψηφία των social networks είναι δωρεάν, θεωρούν ότι και η διαχείριση τους είναι κάτι που πρέπει να γίνεται με ελάχιστο ή καθόλου κόστος. Όπως όμως επενδύουν στέλνοντας τον οικονομικό διευθυντή σε διάφορα σεμινάρια (πχ), έτσι πρέπει να γίνει και με τους ανθρώπους που ασχολούνται με τα social media. Μπορεί να μην είναι το core business μιας επιχείρησης, αλλά είναι (πλέον) αναπόσπαστο κομμάτι της επικοινωνιακής πολιτικής κάθε εταιρίας.

          Σχετικά με τις απορίες, έχεις δίκιο. Δηλαδή μία σοκολάτα ή ένα σαμπουάν, έχει λίγες απορίες. Προφανώς όμως, πρέπει να απαντώνται όλες οι απορίες, είτε μιλάμε για 1 απορία τον χρόνο, είτε για 15 την ημέρα. Πάντως, κάθε εταιρία (ανάλογα με το προϊόν της) πρέπει να έχει διαφορετική πολιτική για την χρήση των social media. Δεν υπάρχει δηλαδή ο “χρυσός κανόνας” που να είναι applicable για όλες τις εταιρίες (ή τουλάχιστον εγώ δεν τον έχω βρει).

          Καταλαβαίνω την άποψη σου για τα αδιάφορα νέα (industry news & νέα προϊόντα της εταιρίας) και συμφωνώ ότι υπάρχει ένα μεγάλο κομμάτι που τα αντιμετωπίζει ακριβώς όπως και συ. Ακόμα κι εγώ έτσι σκέφτομαι τις περισσότερες φορές. Όμως, αν η Apple βγάλει μία ανακοίνωση στην σελίδα της ότι βγαίνει καινούριο iPhone σε 20 μέρες, μπορεί να “σώσει” κάποιους που θα αγόραζαν το υπάρχον iPhone σήμερα ή σκεφτόντουσαν την αγορά συσκευής άμεσα. Για μένα και για σένα που περνάμε άπειρες ώρες στο internet, είναι αδιάφορο, για την μητέρα μου όμως που θέλει να μου πάρει ένα δώρο ( wishful thinking😛 ), είναι ιδιαίτερα χρήσιμο. (Η Apple δεν θα το έκανε ποτέ αυτό, αλλά καταλαβαίνεις τι εννοώ νομίζω)

          Οι διαγωνισμοί πιστεύω ότι είναι το μοναδικό πράγμα που πραγματικά κοστίζει στις εταιρίες!🙂

          Αν είσαι κατασκευαστής αυτοκινήτων και μου δείξεις ένα video για το πώς δουλεύει ο κινητήρας ή πώς πρέπει να συντηρώ το αυτοκίνητο μου, προσφέρεις κάποιο added value (προφανώς όχι για όλους) γιατί οι χρήστες σου γίνονται αυτόματα πιο ενημερωμένοι και γνωρίζουν ακόμα καλύτερα το προϊόν σου. Εξάλλου, ένα animated video είναι πάντα πιο ενδιαφέρον από το τυπικό manual των 1000 σελίδων που υπάρχει σε κάθε ντουλαπάκι αυτοκινήτου. Ένα σκέτο video, δεν λέει κάτι. Όμως όταν υπάρχει μία σειρά από videos με χρήσιμες πληροφορίες, είναι κάτι τελείως διαφορετικό και κάτι που ο (πιθανός) πελάτης θα εκτιμήσει. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τα apps.

          Προφανώς το γεγονός ότι ενημερώνεται κάποιος δεν σημαίνει ότι είναι καλός στην δουλειά του. Πχ αν εγώ ενημερώνομαι κάθε μέρα για τα καλλυντικά που κυκλοφορούν, δεν θα μπορώ να τα πουλήσω ή να προτείνω κάτι στην κοπέλα μου. Αν όμως ενημερώνεται κάποιος που δουλεύει σε αυτόν τον χώρο, τότε σίγουρα θα μπορεί να κάνει τις κατάλληλες προτάσεις.

          Long story short, κάθε εταιρία έχει διαφορετικές ανάγκες. Όπως είπα και πιο πάνω, δεν υπάρχει κάποιος “χρυσός κανόνας” που είναι η λύση σε όλα τα social media προβλήματα. Επίσης, δεν περιμένω να δω από την μία μέρα στην άλλη τεράστιες αλλαγές σε μία σελίδα. Αρκούν μικρά, σταθερά και προγραμματισμένα βήματα που μπορούν να γίνουν από τις εταιρίες έτσι ώστε να βελτιωθεί η εικόνα τους στα social media. Κατά την γνώμη μου, ένα από τα πρώτα βήματα που πρέπει να γίνουν είναι να σταματήσει αυτός ο κατακλυσμός τραγουδιών και διαγωνισμών.

          dkalo

          April 20, 2011 at 13:49

  2. Την ίδια απορία είχα κι εγώ που δουλεύω σε εταιρεία που φτιάχνει διαγωνισμούς στο facebook για μικρούς και μεγάλους πελάτες: όσο περισσότερα Likes, τόσο περισσότερα προσωπικά (λιγότερο ή περισσότερο) στοιχεία συλλέγει ο διαφημιζόμενος ενώ, μέσω των posts στο wall των συμμετεχόντων, το brand βλέπεται από περισσότερους χρήστες. Απλό!

    • Άρα οι εταιρίες χρησιμοποιούν το facebook (και τα social networks γενικότερα) για να μαζεύουν προσωπικά δεδομένα, να spam-άρουν και να μην προσφέρουν κάποιο added value στον χρήστη. Αντιμετωπίζουν το facebook με μία νεοελληνική νοοτροπία και κοιτάνε μόνο το σήμερα χωρίς να τους νοιάζει το αύριο. Και φυσικά, η εικόνα που βγαίνει προς τα έξω είναι “πάρε κόσμε τζάμπα”.

      dkalo

      April 20, 2011 at 11:05

      • Λίγο-πολύ ναι, αυτό συμβαίνει. Το δώρο της κλήρωσης του διαγωνισμού μπορεί να θεωρηθεί σαν added value και εκείνο που κερδίζει η εταιρεία (εκτός από τα -όποια- προσωπικά δεδομένα) είναι … impressions!

  3. Δεν ξέρω για τα ελληνικά brands (αν εξαιρέσουμε το What’s Up της Cosmote) τι fan pages έχουν, αλλά για να καταλάβετε ακριβώς για τι μιλάει ο Δημήτρης δείτε τα pages των North Face και Salomon. Πραγματικό interaction + added value.

    my two cents

    Apostolos

    April 20, 2011 at 14:03


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: