dkalo's blog

Τα Branded Apps Πρέπει Να Καούν Στην Κόλαση

with one comment

Apps

Όταν ξεκίνησα να γράφω αυτό το κείμενο, ο τίτλος του ήταν “Πράγματα Που Πρέπει Να Καούν Στην Κόλαση” (αναφερόμενος σε Digital Marketing). Είχα σημειώσει 6 πράγματα, “πράγματα” και πρακτικές που θα ήθελα πολύ να τα έβλεπα να καταλήγουν στα καζάνια της κόλασης. Όχι γιατί είμαι κάποιος κομπλεξικός (που γενικά έχω διάφορα θέματα), αλλά γιατί πραγματικά το ROI τους είναι πολύ χαμηλό και περισσότερο κακό κάνουν σε ένα brand παρά το βοηθούν να διαδώσει το όποιο μήνυμα του.

Φυσικά, περίοπτη θέση σε αυτή τη λίστα είχαν τα διαφόρων ειδών apps. Ξεκινόντας να γράφω το δικό τους κομμάτι, άρχισε να βγαίνει πολύ μεγάλο, οπότε αποφάσισα να αφήσω τα υπόλοιπα 5 πραγματάκια για επόμενο post και να επικεντρωθώ σε αυτό, στα apps.

Όχι κάποια συγκεκριμένα Apps αλλά ΟΛΑ ΤΑ APPS. Facebook Apps, iPhone Apps, Android Apps και οτιδήποτε άλλο  App μπορεί να σκεφτεί ένας διαφημιστής και να παρουσίασει σε έναν πελάτη του. Φυσικά, όσο λάθος κάνει ένας διαφημιστής που προτείνει ένα τέτοιο app, άλλο τόσο λάθος κάνει ο πελάτης που δίνει το πράσινο φως. Ας τα πάρουμε όμως ένα ένα.

Facebook Apps

Ο κόσμος βρίσκεται στο Facebook γιατί είναι οι φίλοι του. Κανένας δε δημιούργησε Facebook account για να δει τι κάνει η Χ,Ψ εταιρεία. Όλοι βρίσκονται εκεί για το δικό τους, real life (οκ, αυτό είναι συζητήσιμο) κοινωνικό δίκτυο. Οπότε, όταν μία εταιρεία ζητάει από τους fans της να κάνουν 3 allow για να μπορέσουν να δουν κάποιο branded περιεχόμενο, απλά καταστρέφουν το User Experience του πελατή τους. Όσο περίεργο κι αν σου φαίνεται, οι χρήστες θέλουν απλά πράγματα: like – comment – share. Δημιούργησε ποιοτικό περιεχόμενο και οι χρήστες θα έρθουν σε χρόνο μηδέν και με πολύ μικρότερο media spending από αυτό που φαντάζεσαι (Έχω δει καμπάνια περιεχομένου που να έχει Cost Per Like 16 λεπτά του ευρώ!).

Τα πραγματικά επιτυχημένα Apps στο Facebook είναι κυρίως παιχνίδια με χιλιάδες features και ολόκληρες εταιρείες να τα υποστηρίζουν όπως η Zynga και η Electronic Arts. Επειδή το πιθανότερο είναι ότι δεν θα σχεδιάσεις και αναπτύξεις ένα αντίστοιχο Facebook App  αλλά ένα απλό και γρήγορο App που θα έχει ως αποκλειστικό σκοπό να σε βοηθήσει να παρακάμψεις τον σκόπελο των Facebook Guidelines, τότε σκέψου ότι την ίδια ακριβώς ιδέα είχαν ακόμα 24 brands την ίδια ακριβώς ημέρα. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι ο διαγωνισμός σου και το app σου έχουν να ανταγωνιστούν 200-300 ακόμα διαγωνισμούς που τρέχουν παράλληλα. Αν δε σκοπεύεις να κάνει κάτι που θα είναι 200 με 300 φορές καλύτερο, τότε ίσως να μην έχει τόση αξία αυτό το App που θες να χτίσεις. [link με πληροφορίες για Facebook διαγωνισμούς στην Ελλάδα]

Mobile Apps

Η Nike έχει κάνει πάρα πολύ καλή δουλειά με τα running apps που έχει κυκλοφορήσει, αποτελούν σημείο αναφοράς τόσο για εμάς που ασχολούμαστε με το marketing όσο και για το κοινό στο οποίο απευθύνονται. Όμως, η Nike έχει στηρίξει ένα μεγάλο μέρος της επικοινωνίας της στο τρέξιμο, προσφέρει 360 λύσεις γι αυτό και τα apps αποτελούν το κερασάκι στην τούρτα. Οποιοδήποτε άλλο branded app έχει κυκλοφορήσει χωρίς να προσφέρει κάποιο πραγματικό added value στο χρήστη, έχει καταλήξει στον πάτο των App Stores την μέρα που σταμάτησε το media spending.

Το να φτιάξεις και να “τρέξεις” marketing-wise ένα application είναι ένα τελείως διαφορετικό κεφάλαιο απ’ ότι έχουν συνηθίσει μέχρι στιγμής οι digital marketeers (ανάμεσα τους κι εγώ). Ενδεικτικά, θέλω να αναφέρω ότι υπάρχει το αντίστοιχο “SEO” για τα App Stores, υπάρχουν εφαρμογές που σου δίνουν στοιχεία για την εφαρμογή και για τη βελτίωση της (βλ. Flurry), χρειάζεται μελέτη πολλών δεδομένων απλά και μόνο για να αποφασίσεις σε ποια κατηγορία θα ενταχθεί η εφαρμογή και άλλα πολλά που δεν φαντάζεται ο μέσος Digital Marketeer. Φυσικά, όλα τα παραπάνω απαιτούν μία ομάδα από marketeers και developers να δουλεύει γι αυτό το app, κάτι που συνήθως δε συμβαίνει σε branded apps αφού ξεχνιούνται μετά το λανσάρισμα τους. Όμως, αν έπρεπε να ξεχωρίσω τη μεγαλύτερη πρόκληση που έχουν να αντιμετωπίσουν οι εφαρμογές, τότε θα έλεγα ότι αυτό που οφείλουν να πετύχουν είναι viral coefficient μεγαλύτερο από 1.

Και όλα αυτά είναι απολύτως φυσιολογικά αν σκεφτείς ότι υπάρχουν αυτή τη στιγμή περισσότερες από 800.000 εφαρμογές στο App Store της Apple που οφείλεις να ανταγωνιστείς και να κερδίσεις μία θέση στην καθημερινότητα των χρηστών σου. Στα mobile apps, δεν είναι αρκετό το first level conversion και το download. Αυτό που είναι απαραίτητο για να θεωρηθεί ένα app επιτυχημένο είναι οι χρήστες να το χρησιμοποιούν..

Αν Δεν Σε Έπεισα…

… και συνεχίζεις να αγαπάς τα apps για τους δικούς σου, ακατανόητους σε εμένα, λόγους, θα σε παρακαλούσα να αφήσεις ένα σχόλιο ή, ακόμα καλύτερα, να γράψεις ένα κείμενο στο δικό σου blog με την αντίθετη άποψη. Αν πάλι δεν θες και σκοπεύεις να συνεχίσεις να φτιάχνεις Apps, διάβασε αυτό το ενδιαφέρον κείμενο που έγραψε ο Alex, ίσως σε βοηθήσει να φτιάχνεις καλύτερα Apps (αναφέρεται σε  Facebook Apps μόνο αλλά σίγουρα θα σε βοηθήσει): 5+1 Questions You Should Ask Yourself Before Launching That Facebook App

Υ.Γ. Φυσικά σε όλα τα παραπάνω υπάρχουν εξαιρέσεις. Όμως, δεν πιστεύω ότι η αγορά πρέπει να κινείται βασισμένη στις εξαιρέσεις αλλά στους κανόνες.

Written by dkalo

May 8, 2013 at 11:50

One Response

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] @dkalo wrote a blog post [warning, it’s all Greek to you] about why we have to stop building branded apps. I agree on some […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: